Canonical URL instellen voor product
Een canonical URL zet je in om de voorkeur voor een webpagina aan te geven en wordt gebruikt om problemen met 'duplicate content' op te lossen, die kunnen voorkomen als een webpagina meerdere URLs heeft.
Voorbeeld; je hebt een webshop met een pagina voor elk product dat je verkoopt. Je hebt ook een pagina met een overzicht van al je producten. Beide pagina's bevatten dezelfde inhoud, maar hebben verschillende URLs.
Canonical URLs helpen dit probleem op te lossen door aan zoekmachines te vertellen welke versie van een pagina voorkeur krijgt. Hoe je dit instelt in Shopware lees je hieronder;
1. Klik "Producten"
2. Klik het gewenste product welke je wilt aanpassen
3. Klik tabblad "SEO"
4. Klik "Alle verkoopkanalen"
5. Selecteer gewenste Shop (verkoopkanaal)
6. Klik "Hoofdcategorie kiezen ..."
7. Selecteer de categorie welke als standaard moet worden gezet
8. Klik "Opslaan"
Tip: Deze instelling kan gewenst zijn:
9. Klik "Instellingen"
10. Klik "SEO"
11. Klik "Alle verkoopkanalen"
12. Selecteer gewenst shop (saleskanaal)
13. Klik deze aan/uit naar eigen wens
14. Klik "Opslaan"
Als zoekmachines beide pagina's indexeren, kunnen ze verward raken over welke pagina ze moeten rangschikken in zoekresultaten. In dit geval kan de pagina met het overzicht van alle producten hoger worden gerangschikt dan de pagina's voor individuele producten.
Door een canonical URL toe te voegen aan de pagina's voor individuele producten, kun je zoekmachines vertellen dat deze pagina's de voorkeursversies zijn. Hierdoor kunnen zoekmachines de pagina's correct indexeren en rangschikken in zoekresultaten.
Canonical URLs zijn een krachtig hulpmiddel dat je kan helpen de zichtbaarheid van je (Shopware) webshop in zoekresultaten te verbeteren en ervoor te zorgen dat je webpagina's correct worden geïndexeerd en gerangschikt. Als je een Webshop hebt met meerdere pagina's die dezelfde inhoud bevatten, raden we je aan om deze dan ook canonical URLs te gebruiken.